2012/06/25

گرانولاي بادامي دارچيني


من حدودا دو دهه هست كه صبحانه سريل cereal يا گرانولا granola ميخورم. قبلا قيمتش مناسب بود ولي الان واسه هر بسته گرانولا بايد پول گزافی بپردازيم و هفته بعدش دوباره روز از نو روزي از نو. دوستاني كه مثل من صبحشون رو با سريل شروع ميكنن ميدونن چه هزينه ايه. از اونجايي كه يه مدته به اين نتيجه رسيدم كه چيزهاي ساده اي كه قبلا "ارزشمند براي عكاسي" نميدونستم رو پست كنم؛ تصميم دارم انواع گرانولا هايي كه براي خودم درست ميكنم رو اينجا بذارم بلكه به درد يه بنده خدايي بخوره. به اين نكته توجه داشته باشيد كه بيس كار رو كه ياد بگيريد كفايت ميكنه و خودتون ميتونيد انواع تركيبها رو به كار ببريد. با اين وجود من هم تمام گرانولاهاي مورد علاقه خودم رو كم كم پست ميكنم.
يكي از مزيتهاي خوردن سريل براي صبحانه اينه كه روزمون رو با يه چيز (به نسبت) كم كالري و كم چربي اما مقوي شروع ميكنيم. شايد واسه تون جالب باشه اگه بگم من با حدود سي گرم گرانولا و يك كاسه شير همچين سير ميشم كه تا ظهر به ندرت احساس گرسنگي ميكنم. اين گرانولايي كه قراره امروز ببينيم به دليل داشتن مغزها بسيار مقوي و سنگينه و واقعا تا آخر وقت اداري آدم رو سير نگه ميداره. شايد البته ظهر يه دونه سيب لازم شه!

جو پرك 150 گرم

بادام 100 گرم

تخمه كدو 45 گرم

تخمه آفتاب گردان 50 گرم

كنجد 30 گرم

پودر دارچين 1 ق چ

روغن  2 ق غ

شیره یا عسل نصف ليوان




همه مواد خشك رو توي سيني فر روي كاغذ روغني ميريزيم
سمت راست بالا بادام خرد شده. وسط جو پرك. سمت چپ بالا تخمه كدو. سمت چپ پايين تخمه آفتاب گردون. سمت راست پايين كنجد قهوه اي
با دو قاشق روغن مخلوط ميكنيم. از انواع روغن های آجیلی طبیعی میتونید استفاده کنید.
 




شیره یا عسل رو هم اضافه كرده و خوب مخلوط ميكنيم




توي فر 150 درجه سانتيگراد قرار داده و هر ده دقيقه يكبار از فر بيرون آورده هم ميزنيم ( و توي خونه حسابي بوي خوب دارچين ميپيچه)
مدت زمان پخت حدود 30 الي 45 دقيقه
هر چي بيشتر توي فر بمونه قهوه اي تر ميشه و عسل كاراملي تر ميشه و جو ترد تر و پوك تر ميشه





من خودم دوست دارم قهوه اي قهوه اي باشه كه كاراملش ته مزه تلخي داشته باشه اما شما بسته به ذائقه مدت زمان پخت رو تنظيم كنيد
وقتي خوب تست ميشه همه چي كرانچي تر ميشه و ميدونيد كه من چه علاقه اي به كرانچ يا قرچ دارم! تازه جو اش هم حسابي ميپزه و دندون و گلو رو اذيت نميكنه. تا به حال گرانولاي مارك فاميليا با طعم سيب و انگور رو خورديد؟ اگه خورديد احتمالا شما هم نشستيد و جوهاش رو دونه دونه جدا كرديد و بعد تازه موفق به خوردن بقيه اش شديد. نميدونم ولي يه جورايي جو اش خام و سفت و بي مزه است. (من معمولا با اون جوها كه جدا كردم كيك خرما و جو درست ميكنم!!!) . پس متوجه ميشيد كه چرا من ميذارم اينقدر تست شه. تازه جوها كاور كاراملي هم خواهند داشت

اگر فر نداريد توي يه قابلمه بزرگ بريزيد و با حرارت خيلي ملايم تفتش بديد. تا زماني كه به رنگ مناسب برسيد

اجازه ميديم سرد شه و بعد توي زيپ لاك در يخچال به مدت يك ماه نگهداري ميكنيم

گرانولا رو با شير براي صبحانه ميخورن (اگه مشكل لاكتوز يا كلسترل داريد ميتونيد با شير بادام بخوريدش). يا با ماست به عنوان اسنك. روي پارفه ها يا كاستردها يا كرامبلها به عنوان فانتور كرانچ. و يا روي كيكهاي لايه اي رژيمي براي طعم دهندگي. حتي ميتونيد توي زيپ لاك هاي كوچيك بريزيد و ببريد اداره به عنوان اسنك هر از گاهي يه كم بخوريد. و اگه ميخوايد بازم كالريش پايينتر بياد ميزان جو اش رو بيشتر بگيريد. اما اينطوري خوشمزه تره ها!
ميتونيد توش تيكه هاي ميوه خشك يا ميوه تازه بريزيد

اگر تصميم داريد وزن كم كنيد يا اينكه وزن كم كرديد و ميخوايد سالها روي همون وزن باقي بمونيد گرانولا رو براي صبحانه انتخاب كنيد. من سالهاست صبحانه ام همينه و ديگه به جز ميوه تا ظهر هيچي لازم ندارم چون سير سيرم.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...