2012/07/17

كيك ديابتي


اگر تو خانواده كسي رو داريد كه دچار مرض قند شده حتما درك ميكنيد كه چقدر واسشون سخته كنارتون تو مهموني ها و محافل خانوادگي بشينن و كيك خوردن بقيه رو نگاه كنن. مخصوصا اگه سابقا از كيك خور هاي حرفه اي هم بوده باشن. اينجاست كه شما وارد عمل ميشيد و محبوب قلبها!
در اين كيك از شكر معمولي استفاده نكردم. بلكه از شكر رژيمي مخصوص ديابتي ها استفاده كردم كه جذب نميشه. اين كيك با ماست درست ميشه كه مثل شير مضر نيست و همچنين دارچين داره كه خودش واسه بيماري قند مفيده

آرد يك و نيم ليوان
بيكينگ پودر 2 ق چ
دارچين 1 ق چ
ماست نصف ليوان
روغن مايع 1 ليوان
تخم مرغ 3 عدد
وانيل 1 ق چ
شكر رژيمي معادل 200 گرم شكر معمولي




فر رو روي 170 درجه سانتي گراد قرار ميديم
آرد و بيكينگ پودر و دارچين رو ويسك ميكنيم




تخم مرغ و  وانيل رو خوب هم ميزنيم تا حسابي كف كنه و رنگش روشن شه
شكر رژيمي رو اضافه ميكنيم و حسابي هم ميزنيم تا كرم سفيد رنگي بدست بياد
روي بسته شكر رژيمي نوشته كه چقدر از اين شكر معادل شكر معموليه.


 مثلا براي اين رسپي كه به 200 گرم شكر معمولي نياز داره بايد از 100 گرم شكر رژيمي (آسه سولفام پتاسيوم) يا 200 گرم شكر رژيمي (سوكرالوز) استفاده كرد. هر نوع شكر رژيمي تبديل مقياس خودش رو داره. كافيه روي پاكت رو بخونيد. و البته رسپي رو چندين بار تست كنيد ببينيد تا چه حد ميتونيد همين شكر رژيمي رو هم كمش كنيد (ميدونيد كه ذائقه ها متفاوت هستن). چون بعضي از اين شكر ها خيلي شيرين هستن و جاي كم شدن رو دارن. و البته حتما دقت كنيد كه روي پاكت شكر رژيمي نوشته باشه مخصوص پخت و پز چون بعضي از شكرها هنگام حرارت ديدن شيرينيشون رو از دست ميدن. و خواهش ميكنم تلاش كنيد اون ميزان كم كالري اي كه روش نوشته اغواتون نكنه چون بالاخره همه اينا اثرات جانبي هم روي بدن انسان ميذارن. پس واسه وزن كم كردن و روزانه ازش استفاده نكنيد. خدا رو شاكر باشيد كه سالميد و توانايي خوردن شكر طبيعي بي خطر رو داريد و با خوردن زياد اين جور مواد زندگيتون رو بيخودي به خطر نندازيد و از همه مهمتر ورزش رو فراموش نكنيد كه هيچي بهتر از ورزش خوشگلتون نميكنه! پس به اين نتيجه رسيديم كه اين رسپي مناسب افراديه كه بيماري قند دارن و علاقه خاصي به خوردن كيك.




خوب كه مخلوط شد ماست رو اضافه كرده و هم ميزنيم



حالا روغن رو هم اضافه ميكنيم و خوب هم ميزنيم




آرد رو اضافه كرده و در حد مخلوط شدن هم ميزنيم




سه چهارم كاغذ رو با اسكوپ پر ميكنيم و درون فر قرار ميديم به مدت 23 دقيقه و يا تا زماني كه تستر از كيك تميز بيرون بياد (پيشنهاد ميكنم بعد از 20 دقيقه مرتب چكش كنيد كه كاپ كيكها خشك نشن) اين كيك روش طلايي نميشه دليلش هم عدم وجود شكره. چون همينطور كه قبلا گفتم شكر توي كيكها علاوه بر عامل شيرين كننده حكم طلايي كنندگي رو هم داره.




اگر در قالب كيك يكجا درستش ميكنيد زمان پخت افزايش پيدا ميكنه و البته بسته به ابعاد قالب متغيره
با اين رسپي 12 تا 14 كاپ كيك بدست خواهيد آورد




اين كيك كاملا شيرينه و اصلا مشخص نيست كه شكر توش نداره اينه كه واسه دوستاني كه رژيم لاغري دارن هم گزينه مناسبيه (و البته قرار نيست كه هر روز يه عالمه اش رو بخوريد كه؟)
كيك بافت جالب و سبكي داره و توي دهن پودر ميشه و بسيار خوشمزه است. مخصوصا به عنوان يه كيك رژيمي




در اين كيك هدف حذف قند بوده ولي من با روغن مايع درستش ميكنم كه چربيش هم كنترل باشه شما اگر با چربي مشكلي نداريد با كره درستش كنيد فوق العاده خوشمزه ميشه. در صورتي كه مشكل كلسترل داريد از تخم بلدرچين استفاده كنيد
براي تنوع در طعم ميتونيد از رنده پوست مركبات يا ساير ادويه ها مثل جوز هندي يا زنجبيل يا ميخك يا كاكائو استفاده كنيد. ميزان كم اين مواد درون كيك آسيبي به بدن وارد نميكنه
شما هم ميتونيد دل اقوامتون كه از خوردن كيك محرومند رو شاد كنيد (و البته بسپاريد كه زياد نخورن)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...